ارتباط دريافت اسيد فوليك طي دوران حاملگي با ابتلاء به سرطان سينه
ميترا سلطانيان- ميترا ادراكي
شيراز- دانشكده پرستاري و مامائي حضرت فاطمه (س)
يكي از بهترين اقداماتي كه خانمهاي باردار مي توانند جهت محافظت جنين خود از ابتلاء به نقصهاي مادرزادي انجام دهند استفاده از اسيد فوليك طي دوران حاملگي است , اما تحقيقات جديدي كه توسط پژوهشگران دانشگاههاي بريستول و آبردين انجام گرديده باعث بروز نگرانيهايي از بابت ايجاد خطر بالقوة سرطان سينه همراه با دريافت اسيد فوليك شده است.
براساس يافته هاي مقدماتي پژوهش احتمال داده اند كه دريافت مقادير بالاي مادة فوق طي دوران بارداري شايد منجر به افزايش مرگ و مير ناشي از سرطان سينه در خانمها طي دهه هاي آتي زندگي گردد, در حالي كه بر اساس ساير مطالعات عنوان شده كه اسيد فوليك و مشتقاتش مي توانند در افراد عادي نقش محافظتي در برابر بيماريهايي نظير سرطان سينه, روده و بيماريهاي قلبي ايفاء نمايند.
طي مطالعة ذكر شده تعداد 2928 خانم كه در سالهاي 1966 تا 1967 باردار بوده مورد بررسي قرار گرفتند. نمونه ها طي سراسر حاملگي خود از قرص هاي حاوي 2% ميلي گرم يا 5 ميلي گرم اسيدفوليك در روز و يا شبه دارو استفاده نموده بودند. ضمن اينكه هيچ يك از افراد شركت كننده و پزشكان از انواع قرص دريافتي نيز مطلع نبودند. سپس درسپتامبر سال 2002 وضعيت خانم هاي شركت كننده بررسي گرديد . درميان كل افراد 210 نفر تا تاريخ فوق فوت نموده بودند. در مجموع مرگ 112 نفر ناشي از سرطان گزارش شده بود كه ميان آنها تعداد 31 نفر بعلت سرطان سينه, 45 نفر نيز دراثر بيماريهاي قلبي عروقي جان خود را از دست داده بودند.
براين اساس محققين عنوان كردند كه احتمال مرگ ناشي از سرطان سينه در خانمهايي كه ميزان بالاتر اسيد فوليك (5 ميلي گرم در روز) طي سراسر حاملگي خود گرفته بودند دو برابر بيشتر بوده است. هرچند آنان خاطر نشان نموده اند كه تعداد مرگ و مير كم بوده لذا طبيعي است با اين تعداد نمونه نمي توان ارتباطي را ثابت نمود, بنابراين جهت اثبات ارتباط بين دريافت اسيد فوليك و ابتلاء فرد به سرطان سينه نياز به تحقيقات بيشتري است.
اما هنوز هم مشخص نيست كه دريافت اسيد فوليك با دوز بالا به چه عملكردي مي تواند خطر ايجاد سرطان سينه را در مراحل بعدي زندگي افزايش دهد, حتي اين ذهنيت نيز وجود دارد كه ارتباطي كه طي اين تحقيق احتمال مي رود نيز يك يافتة تصادفي باشد.
بهمين علت عليرغم اين پژوهش هنوز هم بيشترين توصيه اي كه به خانمهاي سنين باروري مي شود استفاده از اسيد فوليك بميزان 400 ميكروگرم در روز تا 12 هفته اول حاملگي مي باشد كه البته اين ميزان 12 مرتبه كمتر از دوز 5 ميلي گرم در روزي است كه در مطالعه فوق به برخي نمونه ها طي سراسر حاملگي داده شده بود.