عنوان
: بررسي تاثير
دو رژيم تجويز
آهن خوراكي بر
هموگلوبين و
هماتوكريت
زنان بادار
نويسنده
، نويسندگان :
دكتر طراوت
فاخري
نشاني
: دانشگاه
علوم پزشكي
كرمانشاه
مقدمه
و اهداف :
با توجه
به ضرورت
تجويز آهن
تكميلي در دوران
حاملگي وبروز
عوارض ناشي از
مصرف آن در
مادران تحقيق
به منظور
مقايسه
تاثيردو رژيم
مصرفي آهن
خوراكي بر
هموگلوبين و هماتوكريت
زنان باردار
انجام شد .
تحقيق
به روش مقايسه
اي ازنوع
تشخيصي در
سالهاي 78 -
80
انجام شد . از
درمانگاههاي
شهر كرمانشاه
سه درمانگاه
با توجه به
محل قرارگيري
و وضعيت
اقتصادي ،
اجتماعي
مراجعه كننده
انتخاب و از
هر درمانگاه 90 –
80 نفر
گروه تحت
مطالعه را
تشكيل دادند ،
نمونه گيري
بصورت نمونه
گيري آسان و
با تخصيص تصادفي
انجام شد . و
افراديكه
حاملگي آنها
كمتر از 20 هفته
و علائم كم
خوني مثل
خستگي ، رنگ
پريدگي و
هموگلوبين
كمتر از mg/dl 10
نداشتند ، تحت
مطالعه قرار
گرفتند ، قبل
از شروع به
تجويز آهن ،
تعيين
هموگلوبين ، هماتوكريت
و فرتين شدند
و پس از
تجويزآهن در هفته
هاي 32 – 28 و
پس از 32 هفتگي
در ( تريمستر
سوم ) مجددا آزمايشات
تكرار مي شد .
به يك گروه
رژيم آهن روزانه
mg 60 و
گروه ديگر آهن
mg 120
هفتگي تجويز
مي شد . و
تغييرات
هموگلوبين و
هماتوكريت و
فرتين در دو
گروه مورد
مقايسه قرار گرفت
. پرسشنامه اي
جهت بدست
آوردن
اطلاعات دموگرافيك
تعداد حاملگي
، تعداد
زايمان ، سن
حاملگي تهيه
شده بود كه
قبل از شروع
دو رژيم آهن ،
تكميل مي شد .
با استفاده از
آمار توصيفي (
ميانگين درصد
) و آمار استنباطي
Ttest
اطلاعات
بدست آمده
مورد تجزيه و
تحليل قرار
گرفت .
روش
اجرا :
يافته
هاي پژوهش :
يافته
هاي پژوهش
نشان دادند كه
بيشترين درصد حاملگي
مربوط به سن 24 – 20 سالگي
در دو گروه از
نظر تعداد
زايمان ، سن مادر
، تعداد
حاملگي ، شغل
مادر و سواد
مادر تفاوت
معني دار
آماري نداشت ،
هنگام شروع
مطالعه 7/95
درصد
هموگلوبين
بالاي 10 و 8/59
درصد فريتين
بيشتر از 15
داشتند ،
هموگلوبين ،
هموتوكريت و
ميزان فريتين
در دو رژيم
تجويز آهن به
ترتيب ( 1/12 در
مقابل 2/12 ) و (8/37
درمقابل 3/73 ) و
فريتين 3 0 /24 در
مقابل 9/25
بود .
نتايج
:
بطور
كلي يافته هاي
پژوهش نشان
داد كه تجويز
آهن بصورت
روزانه و
هفتگي تاثير
يكساني بر ميزان
هموگلوبين و
هماتوكريت
دارد لذا با
توجه به راحت
بودن مصرف
يكبار در هفته
، رژيم هفتگي توصيه
مي گردد .
Title of Article : Use of Daily
Compared with weekly iron supplementation in pregnant women .
Author(s) : Dr.Taravat
Fakheri .
Address : Gynecologist and obstetrecian in medicine faculty
Introduction & Objective :
Iron supplementation during pregnansy
is necessary .
This is a controlled trial of iron supplementation during
pregnancy in
This survery revealed that
pregnancy was more common in the range of 20-24 yr old women
. And these two groups were matched for parity-maternal age-gravity
–mothers’ occuption and mothers’ education
. In the begininig 95.7% had Hb level more than 10 gr/dl ,
59.8% had ferritin more than 15 mcg/l .
Hb level in these two regimens
was orderly (12.1 in daily regimen vs 12.2 weekly ) . Hct level was (37.8
daily regimen vs 37.3 ) and rerritin level (24.3 daily vs
25.9 weekly ) . Daily and weekly iron supplementation during pregnancy has
similar effects on Hb , Hct and ferrittin
level . Thus weekly supplementation due to ease of usage is recommended
.